Przechowywanie czy wynajem

Każdy kto dysponuje wolną powierzchnią magazynową, halą, garażem lub nawet wolnym pokojem, może na tym zarabiać i tym samym zwiększyć domowy lub firmowy budżet. Wolne powierzchnie stanowią doskonały sposób zarobkowania, szczególnie przy systematycznie rosnącej ilości przedmiotów takich jak np. motocykle, rowery przy jednoczesnym ograniczonym wzroście metrażu na mieszkańca.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest oddanie całej powierzchni do wynajęcia dla jednego podmiotu. Warto jednak rozważyć możliwość przechowywania rzeczy w swoim garażu, w przypadku gdy nie chcemy lub nie możemy oddać całej posiadanej powierzchni do wynajmu.

Kiedy przechowywanie a kiedy wynajem

Zanim podejmie się decyzję jaka forma zarabiania jest najlepsza, należy rozważyć:

  1. 1. czy w pomieszczeniu chcę / muszę zostawić swoje rzeczy. Jeśli tak, to raczej nikt nie będzie chciał brać odpowiedzialności za pozostawione rzeczy. A jeśli zostało wolne miejsce to warto je wykorzystać do przechowywania rzeczy innych osób.
  2. 2. czy jestem dostępny. Przechowywanie przedmiotów innych osób wymaga czasu na spotykanie się z osobami, odbiór, wydawanie przechowywanych przedmiotów. Jeśli nie mamy takiej możliwości lub nie chcemy, to wtedy oddanie pomieszczenia do wynajmu będzie bardziej wygodnym rozwiązaniem.

Poniżej przedstawimy subiektywne porównanie obu opcji, które zostaną omówione poniżej.

Porównanie przechowywania i wynajmu

Zysk

Wysokość osiąganego zysku, czy to z przechowywania czy też z wynajmu, zależy od wielu czynników - lokalizacji, jakości pomieszczenia, konkurencji czy też reklamy. Warto zatem dokonać chłodnej kalkulacji, ile można osiągnąć w każdej opcji. Biorąc pod uwagę np. garaż za wynajem można otrzymać od 100 do 200 zł miesięcznie za wynajem. Z tego samego garażu, przechowując 3-4 motocykle, 5-6 rowerów i kilka kompletów opon, można otrzymać 200-350 zł, zachowując jednocześnie miejsce na swoje rzeczy.  

Płatności

Powszechnym standardem jest, że płatność za przechowywanie przedmiotu dokonuje się z góry, przed przyjęciem przedmiotu do przechowania. Daje to pewność, że za wykonaną usługę otrzymamy należość od razu. W przypadku wynajmu niejednokrotnie płatności dokonuje się dopiero po ustalonym okresie. Doświadczenie, szczególnie z rynku mieszkań pokazuje, że istnieje ryzyko braku płatności lub znaczących opóźnień.

Bezpieczeństwo

Istotną różnicą między przechowywaniem a wynajem jest odpowieedzialność za bezpieczeństwo przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu. W przypadku przechowywania pełene dostęp, a przez to i odpowiedzialność spada na osobę przechowującą. Odwrotnie jest w przypadku wynajmu, gdzie odpowiedzialność spoczywa na barkach osoby wynajmującej.

Z uwgai na fakt oddania w pełne władanie pomieszczenia w przypadku wynajmu, nie mamy gwarancji co do stanu technicznego jaki zastaniemy po zakończeniu wynajmu. Owszem, często stosuje się kary umowne w wysokości jednomiesięcznej opłaty, jednakże taka kwota może nie być wystarczająca w przypadku konieczności dokonania większego remontu. 

Przygotowanie

Niezależnie, czy zamierzamy przyjmować do przechowania czy oddać do wynajęcia, pomieszczenie należy w takim samym stopniu odpowiednio przygotować. Koszty w obu przypadkach są takie same i zależne od stanu technicznego pomieszczenia oraz terenu na zewnątrz.

Obsługa

Tak jak wcześniej wspomniane, przechowywanie przedmiotów wymaga poświęcenia dodatkowego czasu na bieżącą obsługę Klientów. Jeśli nie mamy na to czasu, wtedy zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wynajęcie pomieszczenia. Warto jednak skalkulować dodatkowe nakłady czasu pracy w stosunku do wyższych zysków.   

 

Jak przygotować pomieszczenie do przechowywania

Planując przyjmowanie rzeczy do przechowania należy odpowiednio się do tego przygotować i przestrzegać kilku podstawowych zasad:

  1. 1. bezwzględnie należy dane pomieszczenie posprzątać i odświeżyć. Chodzi przede wszystkim o wywołanie pozytywnego wrażenia u potencjalnego klienta. Czystość i porządek daje również poczucie gwarancji, że przechowywany przedmiot będzie otoczony właściwą opieką. To samo dotyczy terenu wokół budynku. Powinien on być posprzątany, należy usunąć wszelkie śmieci, samosiejki, skosić trawę, powyrywać rosnące chwasty itp.
  2.  
  3. 2. należy zdemontować, usunąć wszystkie wystające, ostre przedmioty tak aby ograniczyć ryzyko uszkodzenia przedmiotu w trakcie jego ustawiania, przestawiania podczas przyjmowania i oddawania do przechowywania.  
  4.  
  5. 3. należy mieć pełną wiedzę na temat pomieszczenia: rodzaju kanalizacji, dostępności gazu, energii, rodzaju i wytrzymałości posadzki, a także ograniczeń charakterystycznych dla konkretnego budynku jak np.: wytrzymałość stropu, sąsiedztwo lub też ograniczenia w ruchu dla pojazdów dostawczych i ciężarowych. To buduje profesjonalny wizerunek, zaspokaja ciekawość klienta i pokazuje, że osobie przyjmującej do przechowania zależy na jak najlepszej obsłudze, co zwiastuje bezproblemową późniejszą współpracę.
  6.  
  7. 4.  bezwzględnie należy wykupić stosowne ubezpieczenia, które w przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub kradzieży powierzonego mienia, będą stanowiły formalne zabezpieczenie; w tym przypadku warto zdecydować się na ubezpieczenie OC, ubezpieczenie mienia od wszelkich ryzyk, a także ubezpieczenie od pożaru i innych zdarzeń. Ubezpieczenie będzie stanowiło też mocną kartę przetargową przy wyborze konkretnego magazynu.
  8.  
  9. 5. jeśli jest taka możliwość to magazyn można podzielić na kilka mniejszych pomieszczeń. Można wtedy połączyć usługę przechowania z usługą wynajmu mniejszych pomieszczeń.
  10.  
  11. 6. osoba zawiadująca magazynem zdecydowanie powinna utrzymywać w nim porządek przyjmowanych rzeczy; magazyn powinien mieć wydzielone, dokładnie opisane określone sekcje; dzięki czemu znalezienie poszczególnych przedmiotów będzie znacznie łatwiejsze; dobrym rozwiązaniem jest, aby identyfikacja miejsca przechowywania danej rzeczy była identyczna z opisem w bazie danych; tu bardzo ważna jest również odpowiednia logistyka i właściwe ułożenie przedmiotów, aby później dość łatwo można było je wyciągnąć lub przemieszczać,
  12.  
  13. 7. towar w magazynie powinien być odpowiednio zabezpieczony, tak by nie miały do niego dostępu osoby niepowołane; warto przemyśleć instalację systemu monitorowania, alarmu, kontroli dostępu czy zatrudnienia ochrony; ponadto przedmioty powinny być odpowiednio spakowane (np. kartony- wykonane z grubej, odpornej na wstrząsy i zgniatanie tektury, zamykane plastikowe pudła) i przykryte folią lub plandeką, zabezpieczającą przed zalaniem. 
  14.  
  15. Pudła powinny być odpowiednio dobrane do wielkości przechowywanych w nich przedmiotów (nie mogą być ani zbyt duże, ani zbyt małe); przedmioty kruche (np. szkło) warto najpierw odpowiednio zabezpieczyć folią bąbelkową; zdecydowanie powinno unikać się przechowywania rzeczy bezpośrednio na podłodze; lepiej składować je na półkach i podwyższeniach lub specjalnych hakach (w przypadku rowerów); pomieszczenia powinny być suche, dobrze wentylowane oraz ogrzewane.
  16.  
  17. 8. dobrym rozwiązaniem jest wydawanie odpowiednich pokwitowań (tzw. kwitów depozytowych) określających przechowywany przedmiot. Pokwitowanie stanowi podstawę zwrotu pozostawionych rzeczy w magazynie przez oddającego do przechowania. 

Komentarze

Musisz być zalogowany, aby móc komentować.

Brak komentarzy

do góry