Temat
Większość Polaków nauczyło się już, że wymiana opon jest niezbędna dla zachowania bezpieczeństwa na drodze. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez TNS Polska na zlecenie Michelin, wynika, że 88% z nas dokonuje sezonowej wymiany opon. Niewiele jednak osób zna zasady prawidłowego przechowywania opon. Kluczem do zrozumienia dlaczego tak istotne jest zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania dla różnych opon jest znajomość właściwości opon letnich oraz zimowych.
Różnica miedzy oponami zimowymi, a letnimi.
Ogumienia zimowe oraz letnie są wykonywane z innych materiałów. Letnie, z tworzywa odpornego na wysokie temperatury. Ma ono jednak swoja wadę - w niskiej temperaturze traci swoje właściwości na skutek twardnienia, powodując mniejszą przyczepność do podłoża. Zimowe są z kolei wykonane z materiałów, które nawet w niskich temperaturach zachowują odpowiednią elastyczność, ale gdy temperatura wzrasta - robią się zbyt miękkie. Jak widać to elastyczność opony jest elementem decydującym o przeznaczeniu opony.
A zatem odpowiednie przechowywanie opon wpływa na ich jakość oraz funkcjonalność w kolejnym sezonie.
Co wybrać - przechowalnia opon, piwnica czy balkon?
Najlepszym rozwiązaniem jest oddanie do profesjonalnej przechowalni. Najczęściej zlokalizowane są one przy warsztatach samochodowych, punktach wulkanizacyjnych, bądź stacjach kontroli pojazdów. Sprawdź jednak przed oddaniem w jakich warunkach będą składowane opony. Koszt przechowywania opon, w zależności od ich rodzaju i miasta, w którym znajduje się przechowalnia, najczęściej oscyluje wokół kwoty 40-120 złotych.
Znacznie taniej przechowamy je u siebie czy to w garażu, pokoju lub piwnicy. Warunkiem jest jednak spełnienie zasad odpowiedniego magazynowania wyrobów gumowych, określonych w normie ISO 2230:2002 „Elastomery i wyroby z elastomerów – specyfikacja dla kontrolowanego magazynowania i opakowania”. Główne elementy tej normy zostały przedstawione poniżej.
Najgorszym, ale niestety najczęstszym sposobem składowania opon, jest umieszczenie ich w workach foliowych na balkonie. Takie rozwiązanie powoduje nagrzewanie się opon zimowych w wysokich letnich temperaturach. W konsekwencji mogą one ulec starzeniu w procesie utleniania, które uwidacznia się jako pęknięcia na powierzchni opony. Może to jeszcze zostać wzmocnione przez promienie słoneczne, doprowadzając do szybszego niszczenia. Z kolei letnie opony narażone są ujemne temperatury, co powoduje twardnienie opony, możliwość pęknięć oraz utratę ich pierwotnych właściwości.
Przygotowanie opon do przechowania
Myśląc o prawidłowym przechowaniu opon, należy zacząć od ich dokładnego umycia, wyczyszczenia i zweryfikowania ogólnego stanu. Oponę należy umyć, wysuszyć (żeby uniknąć ewentualnych ognisk rdzy, jeśli zostawiamy oponę na feldze), usunąć kamienie spomiędzy bieżnika. Przy tym warto sprawdzić jego głębokość (nie może być mniejszy niż 4 mm). Jeśli w trakcie oględzin opony zauważymy wybrzuszenia, pęknięcia, drobne rysy na boku opony lub braki w bieżniku, to taką oponę bezwzględnie należy oddać do utylizacji, ponieważ zagraża naszemu bezpieczeństwu i bezpieczeństwu pozostałych uczestników ruchu drogowego. Po wysuszeniu oponę można dodatkowo zabezpieczyć specjalnymi preparatami, które hamują proces starzenia się opony i pomagają dłużej zachować jej właściwości.
Miejsce i temperatura składowania opon
Opony powinny być przechowywane w pomieszczeniach, nigdy na wolnym powietrzu - tam są narażone na wpływ promieni UV, pękanie ozonowe, niszczenie pod wpływem warunków atmosferycznych. Pomieszczenie powinno być suche i stosunkowo chłodne (optymalne temperatury są w granicach 5-15 stopni Celsjusza). Ze względu na to, że temperatura nie powinna przekraczać wartości powyżej 25 stopni, co pewien czas warto je dokładnie i intensywnie przewietrzyć. Ponadto wilgotność powietrza nie powinna przekraczać 70% z pominięciem warunków skrajnie wilgotnych i suchych.
Na co jeszcze zwrócić uwagę
Opon nie należy przechowywać bezpośrednio na podłożu, ponieważ poprzez kontakt z substancjami chemicznymi (np. smary, oleje, benzyna, rozpuszczalniki) mogłyby ulec uszkodzeniu. Zawsze warto podłożyć pod opony deski lub karton, aby odizolować opony od podłogi. Długotrwały kontakt opony ze smarami powoduje zachodzenie reakcji chemicznych, które osłabiają strukturę opony, wywołują jej erozję i mogą doprowadzić do pęknięcia w czasie jazdy.
Co więcej:
Jak przechowywać opony z felgami?
Jeśli zostawiamy opony na felgach, to można je spokojnie przechowywać w formie niewielkich stosów (maksymalnie po 4 sztuki), natomiast pod pewnymi warunkami:
Najlepiej opony powiesić na specjalnych stojakach, gdzie nie grozi im odkształcenie pod wpływem własnego ciężaru. Koszt takiego stojaka waha się w granicach 60-100 złotych.
Jak przechowywać opony bez felg?
Opony bez felg należy przechowywać w pozycji pionowej, co pewien czas obracając je wokół własnej osi. Niedopuszczalne jest wieszanie ich na haku, bądź układanie w formie stosu, ponieważ opony się odkształcą.
Na sam koniec pamiętaj, że opona to jedyna rzecz, która łączy Twój samochód z drogą. Od jej stanu zależy Twoje bezpieczeństwo.
Musisz być zalogowany, aby móc komentować.
Brak komentarzy
Logowanie
Przechowaj.pl